Diefstal 22-03-2011

Schilden 1998 lood op underlayment

Hierbij zou ik aangifte willen doen van de diefstal van mijn werkstuk ”Schilden” uit 1998 (6 x 60 x 120 cm p st.),
bestaande uit 7 met lood beklede trilobietvormen van underlayment, en loodstrips van een dakje van een ander werkstuk.
In de nacht van 21 op 22 maart zal deze actie hebben plaatsgevonden, waarbij het materiaal naar de Volkparksingelkant is verdwenen,
aangezien hier de houtresten van 1 werkstuk teruggevonden zijn.
De materiele schade beloopt ca. € 120,- voor de strips en ca. € 1000,- voor de “Schilden”.
De artistieke waarde van deze laatsen bedroeg € 7000,-.

 

Dief aan de haal met ‘Erf het goede’ 2002.

Wat schetsen en een foto: dat is alles wat Bert Otter rest van zijn beeldhouwwerk ‘Erf het goede’.
Vorige maand werd het beeld gestolen van het terrein achter zijn atelier. Natuurlijk, een kunstenaar
heeft een band met elk kunstwerk, dat onder zijn handen ontstaat. ‘t Is zogezegd z’n kind.
Maar met ‘Erf het goede’ had beeldhouwer Bert Otter (47) toch wel een bijzondere relatie.
Het was namelijk gemaakt uit wit marmer van een plaat, die hij verkreeg uit de nalatenschap van
wijlen Jan van Eyl, kunstenaar en twintig jaar geleden Otters docent aan de kunstacademie. ‘
Dat ze nou net met dit stuk aan de haal moeten gaan!?’ Aanvankelijk had Otter helemaal niet in de
gaten dat het kunstwerk was gestolen. Hij had het werkstuk, een Mexicaanse doodskop, vorig jaar
gemaakt voor een thematentoonstelling van Amnesty International in Doetinchem.‘Op 8 november
ontdekte ik ’s morgens een gat in het hek bij het atelier. Maar toen ik rondkeek, miste ik niks’, vertelt Otter.
De kunstenaar herstelde zelf het hek, deed geen aangifte, maar ging over tot de orde van de dag. ‘
Toen ik afgelopen maandag echter mijn beelden inventariseerde, zag ik dat de Mexicaanse doodskop was
verdwenen. Toen heb ik alsnog aangifte van diefstal gedaan.’ Otter ergert zich mateloos aan de mensen,
die de diefstal op hun geweten hebben. Maar een zekere nieuwsgierigheid kan hij evenmin onderdrukken.
‘Wat moet een ander nou met zo’n kunstwerk?’ vraag hij zich af. ‘Het is namelijk geen ding wat je ‘gezellig’
bij de vijver in je tuin zet. ‘Erf het goede’ is mijn manier om te zeggen dat mensen het goede van hun cultuur
moeten meenemen en het kwade, waar tegen Amnesty ook strijdt, moeten achterlaten’, aldus Otter, die zich
aanbevolen houdt voor tips over de verblijfplaats van het kunstwerk.
(samenvatting artikel twentsche courant tubantia 07-12-2002)